JAK TO DZIAŁA? CZYLI FAZY I ROZWÓJ ALKOHOLIZMU > ARS VITAE

fazy alkoholizmu rozwój uzależnienia

JAK TO DZIAŁA? CZYLI FAZY ALKOHOLIZMU – ROZWÓJ UZALEŻNIENIA OD ALKOHOLU I PRZEBIEG CHOROBY ALKOHOLOWEJ

Fazy alkoholizmu i przebieg choroby alkoholowej

Efektem regularnego spożywania alkoholu jest niemal zawsze alkoholizm i rozwój uzależnienia

Rozwój uzależnienia od alkoholu to efekt regularnego spożywania dużych ilości alkoholu, zwykle przez długi okres czasu. Choroba alkoholowa nie pojawia się nagle, ale rozwija stopniowo i powoli, nierzadko przez wiele lat. A zaczyna się niewinnie, np. od nadużywania alkoholu na spotkaniach towarzyskich, by niepostrzeżenie przerodzić się w nałóg. Jak rozwija się uzależnienie od alkoholu? Poznaj fazy rozwoju choroby alkoholowej.

WSTĘPNA FAZA ROZWOJU CHOROBY ALKOHOLOWEJ

Nałóg alkoholowy zaczyna się od uzależnienia psychicznego. Spożywanie alkoholu sprawia przyjemność, a ludzie podświadomie starają się powtarzać to, co wiąże się z przyjemnymi doznaniami. Okoliczności, w których zwykle pije się alkohol, czyli spotkania towarzyskie, tylko wzmacniają te pozytywne bodźce. Człowiek zaczyna więc szukać okazji do napicia się. W tej fazie rozwoju alkoholizmu kontroluje jeszcze swoje picie.

OSTRZEGAWCZA FAZA ROZWOJU CHOROBY ALKOHOLOWEJ

Regularne i częste spożywanie trunków prowadzi do stopniowego rozwoju choroby alkoholowej a tym samym wzrostu zapotrzebowania na alkohol, a to z kolei przyczynia się do zwiększania ilości napojów wyskokowych. W tej fazie rozwoju choroby alkoholowej, alkoholik traci kontrolę na piciem i nierzadko traci pomięć pod wpływem wypitych napojów wyskokowych – nie pamięta, co robił i mówił. Czasem już w tej fazie warto podjąć indywidualną terapię uzależnień.

OSTRA FAZA ROZWOJU CHOROBY ALKOHOLOWEJ

W tej fazie rozwoju choroby alkoholowej przymus spożywania alkoholu staje się nieodparty – chory całkowicie traci kontrolę nad piciem. Okresy ciągłego picia stają się coraz dłuższe. Prowadzi to do zaburzeń w kontaktach społecznych i problemów w życiu rodzinnym. Chory zaczyna przejawiać negatywne zachowania, na przykład staje się agresywny. Upijanie się może powodować u niego poczucie winy, które czasami próbuje przelać na swoje otocznie, zwłaszcza na najbliższe mu osoby. W tej fazie ,poza terapia indywidualną, wskazana jest grupowa terapia uzależnień.

PRZEWLEKŁA FAZA ROZWOJU CHOROBY ALKOHOLOWEJ – OBJAWY.

Jest to ostatni etap choroby alkoholowej. Rozwój uzależnienia postępuje. Alkoholik pije niemal bez przerwy – nierzadko zaczyna dzień od sięgnięcia po butelkę. Przestaje już dbać o pozory – jest wstanie spożywać alkohol z każdym i w każdej sytuacji, nawet w pracy, którą zresztą zwykle traci. Praktycznie wyłącza się z życia społecznego, ponieważ jego myśli krążą tylko wokół picia. W tej fazie uzależnienia od alkoholu paradoksalnie zmniejsza się tolerancja organizmu na przyjmowany alkohol – nawet niewielkie jego ilości mogą wywoływać stan upojenia. Pojawiają się problemu ze zdrowiem oraz zaburzenia natury psychicznej. Jeśli nałogowiec nie podejmie natychmiastowego leczenia, zwykle czeka go przedwczesna śmierć.